Thursday, May 10, 2012

Selamat Tidur Pohon-Pohon Hijau


Salam kepada semua.

Penyajak Marzuki Ali nampaknya mempunyai satu misi yang khusus. Dia ingin menjadi 'suara' pohon-pohon yang sedang terancam oleh pemusnahan. Lewat sajaknya 'Selamat Tidur Pohon-Pohon Hijau',  Marzuki Ali cuba menyedarkan dan mendidik manusia tentang pentingnya menjaga alam sekitar terutama sekali hutan-hutannya.

Pohon-pohon hijau
Marzuki Ali tidak sendirian dalam menyuarakan kebimbangan ini. Ada suara lain. Dan di antara suara-suara tersebut adalah suara Putera Charles dari Great Britain (www.treehugger.com)


"Tuan-tuan dan puan-puan. Hutan-hutan dunia perlu dilihat sebagai prasarana global yang menyediakan perhidmatan penting kepada kemanusiaan. Hutan menyimpan karbon yang akan terlepas ke udara apabila kebakaran berlaku. Ini menyebabkan pemanasan global. Hidupan yang ditampung oleh hutan membersihkan atmosfera daripada pencemaran. Hutan berperanan sebagai thermostat yang mengawal suhu dunia. Hutan juga menampung kehidupan sebanyak 1.4 bilion orang yang termiskin di dunia ini.  Semua ini dilakukan oleh hutan dengan cara yang tidak terbayangkan oleh kita..."

Hmm ... nampaknya isu pemusnahan hutan menarik minat berbagai lapisan masyarakat. Dari golongan rakyat jelata  ke golongan diraja!

Jadi persoalan apa yang diketengahkan oleh penyajak lewat sajaknya STPPH? Cikgu rasa ada empat persoalan penting.

1.  Pertembungan antara pembangunan dan pemeliharaan alam sekitar khususnya hutan-hutan. Pohon-pohon berhadapan dengan pembangunan yang begitu pesat sekali sehingga terpaksa 'menahan diri'. Kawasan hutan dibersihkan dengan berbagai cara demi mencipta lahan untuk pembangunan. Manusia menerangkan kawasan hutan dengan berbagai cara - melalui perusahaan yang terkendalikan atau perusahan yang haram.  Mereka menjalankan pembalakan haram atau dengan cara yang lebih dahsyat lagi iaitu membakar hutan. Dan perkembangan memusnahkan hutan ini menurut penyajak 'kian menjadi-jadi.'

Pembakaran hutan

2.  Manusia yang 'lagi dahaga dengan cita-cita' melaksanakan program pembangunan dengan begitu agresif sekali sehingga bersedia memusnahkan hutan. Di atas nama pembangunan mereka 'siap mengganyangmu'. Mereka membangunkan bangunan-bangunan tinggi - 'menanam pohon-pohon impian dengan baja material'. Bangunan pencakar langit ini menjadi lambang kejayaan cita-cita mereka. Penghuni-penghuni kota ini cukup tegar menukar hutan hijau menjadi hutan konkrit. Dan yang menyedihkan sekali menurut penyajak ialah manusia melakukan pemusnahan hutan ini dengan sewenang-wenangnya. Tanpa ada kekesalan atau rasa bersalah. Satu demi satu, pohon tumbang di kaki keserakahan manusia!

Lahan yang tercipta di atas pemusnahan hutan

3.Terdapat segolongan manusia yang mempamerkan keangkuhan terhadap ciptaan Tuhan sehingga mereka dengan sombongnya  memperkecilkan bulan dan alam. Sikap beginilah yang mendorong pemusnahan hutan secara berleluasa. Golongan ini tidak sedar bahawa pembangunan yang mereka idam-idamkan tidak selalu menjanjikan kebahagiaan.


4.  Makhluk boleh meraih kekuatan melalui perhubungan dengan Tuhan. Penyajak mengimbau pohon-pohon agar mengisi malam mereka dengan zikir. Dengan mengingati Tuhan, mereka akan tenang. 'Malam akan mengulitimu dengan mimpi-mimpi syurga hijau.' Tuhan akan menimbulkan kesedaran kepada segolongan manusia sehingga ada di antara mereka yang terdorong untuk mengambil tindakan mengekang pemusnahan hutan. Kini sudah ada pertubuhan seperti Greenpeace(NGO)  yang bergiat memantau masalah pemusnahan hutan.



Selamatkan Amazon - Greenpeace

 
Apa yang dapat kita ambil dari sajak ini?

Jelas sekali, melalui sajak ini Marzuki Ali ingin menyedarkan manusia tentang peranan mereka dalam usaha melestarikan alam. Dia mengingatkan manusia supaya tahu menghargai sumber alam. Sumber alam itu terbatas dan boleh pupus jika dikuras habis-habisan.


Dia juga mendidik kita lewat sajak ini agar berakhlak baik dengan alam. Manusia diingatkan supaya memanfaatkan sumber alam dengan rasa penuh tanggungjawab.


Dan akhir sekali penyajak ingin mententeramkan keresahan yang ada di jiwa kita. Doanya ialah "moga-moga di bawah rimbunanmu, akan ada insan yang ikhlas, lalu mendoakan usiamu sebelum tua, menghijau alam pada." Itulah juga harapan manusia umumnya.


Panduan yang berharga inilah yang dapat kita ambil dari sajak 'Selamat Tidur Pohon-Pohon Hijau.'





1. Foto-foto diambil dari Google

2. Video 'Amazon Rainforest Deforestation' diambil dari Youtube.





 

No comments:

Post a Comment