Saturday, October 8, 2011

PTDJ memaparkan konflik nilai

Salam untuk semua

Dalam  post  kali ini Cg ingin membincangkan secara ringkas satu persoalan yang ditimbulkan  oleh penulis melalui prosa tradisional 'Pertarungan Tuah Dengan Jebat'.  Persoalan ini Cg rasa berkisar pada isu nilai. Nilai boleh membawa maksud pegangan hidup atau tindakan yang baik yang boleh dijadikan teladan.

Pahlawan Melayu
Membaca karya tentang Hang Tuah dan Hang Jebat selalu membawa kita kepada persoalan penting ini. Mengapakah kedua-dua hulubalang besar Melaka ini bertarung sedangkan perhubungan mereka begitu rapat ibarat perhubungan saudara?

Cg berpendapat nilai yang dipegang oleh kedua-dua hulubalang besar inilah yang menjadi salah satu penyebab mengapa pertarungan itu berlaku. Bahasa mudahnya mereka tidak bersetuju dengan tindakan yang diambil oleh masing-masing dalam menegakkan satu pendirian.

Perbezaan nilai yang dipegang oleh  Hang Tuah dan Hang Jebat jelas terlihat pada sikap dan tindakan mereka.

1.  Laksamana menjunjung tinggi  soal kesetiaan kepada raja sedangkan Jebat mengambil sikap yang bertentangan.  Jebat menentang kezaliman dan ketidakadilan raja. Namun tindakannya ini dianggap sebagai satu penderhakaan.  "Hai, Si Jebat derhaka. Tiadakah setiamu pada tuanmu? Walaupun Jebat menentang raja kerana membela Tuah namun pada Laksamana, Jebat tetap bersalah. "Sayang engkau berdosa. Jika lain daripada dosa ini, tiada engkau mati, barang tipu dayaku pun keperlepasakan engkau juga daripada mati."


2.  Jebat sanggup membunuh orang yang tidak berdosa dalam menegakkan pendiriannya.  Bila dia dicabar oleh Tuah untuk bertikam dia meminta masa untuk melangirkan kerisnya. Rupa-rupanya Jebat berlangir keris dengan menumpahkan darah 700 orang perempuan yang ada dalam istana! Tiada satu orang pun yang tinggal sehingga darah turun seperti hujan ke bawah istana. Tuah membantah kezaliman ini. Bantahan ini tidak diendahkan oleh Jebat. Malah dia berkata "Inilah pekerjaan yang sempurna. Sepala-pala jahat jangan kepalang, seperti perumpamaan Melayu, rosak bawang ditimpa jambaknya."


3.  Laksamana sangat berpegang pada suruhan memikirkan dahulu sesuatu perkara sebelum bertindak. Menurutnya "...tetapi akan kita diperhamba raja ini hendaklah pada barang sesuatu pekerjaan itu bicarakan sangat-sangat seperti kata orang-tua. Baik mati dengan nama yang baik, jangan hidup dengan nama yang jahat, supaya masuk syurga jemah." Pegangan ini dibenarkan juga oleh Jebat yang pada masa yang sama melafazkan ketidakupayaannya melawan takdir. Pada Jebat dia sudah ditakdirkan untuk mati dengan nama yang jahat!


4.  Jebat mahu mencari kemasyhuran melalui perbuatan jahatnya. Menyedari bahawa dia akan mati di tangan Tuah dia meminta Tuah supaya berundur daripada pintu istana. Dia mahu turun dan mengamuk. Menurut pandangannya, "Ädapun jika aku bertikan dengan laksamana sama seorang  di istana ini, jika aku mati seorang pun tiada berbela dan namaku pun tiada masyhur. Jika demikian baiklah aku turun mengamuk supaya banyak berlaku.''  Tuah menghalang niat ini dengan bertikam 'tiada jauh daripada pintu itu'.


Tuah berjaya merebut kembali keris pemberian Betara Majapahit daripada Jebat. Dan tatkala keris Hang Jebat 'sebagai lekat pada talam' Hang Tuah menikam dada Hang Jebat. Dalam pertarungan ini Laksamana Tuah berjaya menewaskan Hang Jebat.

Pada Cg Hang Jebat tewas kerana dia berjuang dengan berpandukan nilai yang salah - nilai yang sangat bertentangan dengan nilai murni  atau nilai kemanusiaan.




Imej dari
1.  islamsinar.wordpress.com
2.  pahlawan-pahlawanmelayu.blogspot.com


No comments:

Post a Comment