Monday, July 4, 2011

Peminangan Puteri Gunung Ledang

Salam mesra kepada semua.

Kita bersembang lagi lewat blog ini. Apa kata, kalau kali ini kita kaji prosa tradisional 'Peminangan Puteri Gunung Ledang'.

Pada Cg prosa ini menceritakan tentang keinginan Sultan Mahmud untuk memperisterikan Puteri Gunung Ledang. Sejak kemangkatan bonda Raja Ahmad, permaisuri Sultan Mahmud, negeri Melaka tidak beraja perempuan. Maka Sultan Mahmud pun meminta pandangan pembesar-pembesar negeri tentang keadaan ini.

Pembesar-pembesar bertanya anak raja manakah yang diinginkan oleh sultan kerana mereka akan segera melaksanakan peminangan tersebut. Sultan Mahmud berkata baginda tidak mahu beristeri dengan anak raja kerana raja-raja lain pun beristeri dengan anak-anak raja juga. Yang baginda mahu adalah yang tidak ada pada raja-raja lain. Dalam hal ini baginda mahu memperisterikan Puteri Gunung Ledang.

Keinginan Sultan Mahmud ini secara tidak langsung menggambarkan perwatakannya. Baginda mahu sesuatu yang tidak ada pada raja-raja lain dan keinginan ini baginda ungkapkan  tanpa mengira kewajarannya.

Mengapa Cg timbulkan soal kewajaran?  Ya .. kerana kita perlu tahu ...

Siapakah Puteri Gunung Ledang dan apakah yang membezakannya daripada anak-anak raja yang lain? 

Puteri Gunung Ledang memang berbeza daripada anak-anak raja yang lain. Yang pertama puteri ini tinggal di puncak Gunung Ledang bersama Dang Raya Rani, pengetua PGL serta perempuan-perempuan yang lain. Mereka menghuni taman yang indah di puncak gunung, suatu tempat yang sukar dilawati manusia.  Mereka boleh memperlihatkan atau melenyapkan diri mereka dari pandangan manusia biasa. PGL dikatakan menyerupai perempuan tua yang bongkok tiga tatkala bertemu dengan Tun Mamat. Dan dengan Tun Mamatlah PGL menyampaikan kehendak-kehendaknya sebelum keinginan Sultan Mahmud dikabulkan.

Apakah yang dialami oleh Tun Mamat, Laksamana dan Sang Setia tatkala melaksanakan titah sultan untuk meminang PGL?

Pembesar-pembesar ini mendapati pendakian ke puncak Gunung Ledang terlalu sukar. Angin bertiup terlalu keras dan setelah sampai ke pertengahan gunung, mereka tidak berupaya lagi untuk meneruskan pendakian.

Tun Mamat memilih dua orang yang pantas berjalan untuk meneruskan perjalanan. Bila mereka tiba di had buluh perindu, mereka terasa seolah-olah mereka diterbangkan oleh angin yang amat keras. Dan mereka dibawa ke tempat yang tinggi sehingga 'awan pun  dapat dicapai lakunya'.

Tun Mamat bertemu dengan taman yang indah lalu memasuki taman itu. Di sana Tun Mamat menyaksikan keindahan dan keajaiban seperti
  • pelbagai rupa jambangan dan buah-buahan
  • burung-burung yang membuat pelbagai bunyi-bunyian seperti orang bersiul, berbangsi (meniup seruling), bersyair, berbait, berseloka dan bergurindam
Tun Mamat melihat sebuah balai yang perkakasnya terbuat dari tulang serta atapnya terbuat dari rambut. Di dalam balai ini kelihatan seorang perempuan tua yang sedang menyampai (sidai) kain pendukung. Perempuan tua yang baik rupa ini dihadapi  oleh empat perempuan muda.  Kepada perempuan tua yang bernama Dang Raya Rani inilah Tun Mamat menyampaikan hajat sultan Melaka.

Dang Raya Rani serta keempat perempuan muda itu lenyap dari pandangan dan sesaat kemudian kelihatan seorang perempuan tua, bongkok belakangnya, berlipat tiga. Perempuan tua ini menyampaikan kehendak-kehendak PGL dan akhirnya berkata, "Jikalau boleh demikian, kabullah tuan puteri akan kehendak Raja Melaka itu."

Akhir kata, boleh tak kita buat rumusan bahawa syarat-syarat itu sebenarnya merupakan satu isyarat jelas bahawa peminangan sultan Melaka tidak diterima oleh PGL?


Gunung Ledang



 Foto dan peta dari:
1.  Johor National Park Corporation
2.  http://en.wikipedia.org

No comments:

Post a Comment