Friday, July 1, 2011

Nak beri markah ke tidak?

Salam kepada semua yang mengikuti Sembang Sastera

Dalam dunia pendidikan, mengajar dan menilai jawapan yang diberikan oleh pelajar bak menghayati 'irama dan lagu' dalam sebuah nyanyian. Kedua-duanya tidak boleh dipisahkan kerana kedua-duanya berjalan seiring.

Pada guru jawapan pelajar merupakan:
  • maklum balas sama ada pelajar memahami apa yang telah diajar atau
  • isyarat supaya guru menukar kaedah mengajar
Pada pelajar pula, jawapan berkait rapat dengan markah. Dan markah pula berkait rapat dengan kebolehan. Mereka boleh mendapat markah yang menggembirakan, markah yang memuaskan atau markah yang menyedihkan. Markah itu begitu penting kepada sebahagian besar pelajar sehingga ia boleh menjejas 'mood' untuk belajar sepanjang hari.

Cg  juga menjalankan tugas ini sewaktu menjadi guru dulu. Menilai latihan pelajar membawa banyak kenangan. Dalam memeriksa atau menilai jawapan pelajar, Cg bertemu dengan bermacam-macam jenis jawapan.  Ada jawapan yang menggembirakan, ada jawapan yang membingungkan dan ada jawapan yang menghiburkan.

Jawapan yang tepat, lengkap dengan contoh-contoh yang relevan serta disampaikan dengan bahasa yang baik cukup menggembirakan hati  Cg. Dan markah yang  Cg berikan pasti menyenangkan pelajar sedemikian. Ada jawapan yang boleh tahan tapi kurang 'oomphnya'. Tidak 'cemplang' sangat tapi agak kurang 'bumbu'. Dan ada jawapan yang membingungkan sehingga Cg 'garuk kepala' dan bertanya. "Eh... aku ada ajar ini ke?" Terpaksa rujuk semula kepada teks untuk mempastikan kesahihan fakta. Sah. Tak ada pun!
Ternyata sang pelajar membuat jawapan kreatif. Kadang-kadang lucu sekali. 'Kelakar rabak' kata generasi sekarang. Heh...heh...kalau jawapan begini yang diterima guru tentulah markahnya menyayat hati. Menyayat hati pelajarlah. Fakta atau contoh mesti datang dari teks dan bukan rekaan sendiri. Bukan guru tak ada rasa simpati atau empati tapi kalau dibiarkan boleh menjejas prestasi! Dan siapa yang rugi? Alahai.

Berikut adalah peringatan yang pernah Cg berikan kepada pelajar. "Bacalah soalan dengan teliti dan kemudian jawab mengikut kehendak soalan. Kalau kita tidak memahami kehendak soalan macam mana kita nak beri jawapan yang betul?" Ia ... tak? Jawapan dan soalan 'tak ngam!'

Panduan umum menjawab soalan boleh berbentuk begini.
  • Berikan fakta atau kenyataan yang relevan kepada soalan
  • Buat huraian yang menjelaskan lagi fakta
  • Berikan contoh-contoh yang sesuai

Berikut adalah satu contoh bagaimana Cg menjawab soalan. Tetapi pelajar perlu ingat bahawa ini cara Cg menjawab soalan. Mungkin para pelajar dengan panduan guru di kelas akan menggunakan pendekatan yang lain dalam menjawab soalan. Dalam hal ini ikutlah bimbingan cikgu-cikgu para pelajar.

SOALAN

Drama 'Jalan Sempit' mengisahkan kejadian-kejadian yang berlaku di jalan yang sempit. Nyatakan cadangan-cadangan yang diberikan oleh penduduk kampung untuk mengelakkan kejadian yang serupa daripada berlaku. (6 markah)

Penduduk kampung telah membuat beberapa cadangan untuk mengelakkan kejadian yang serupa daripada berlaku.

Dolah menyarankan agar jalan sempit itu dilebarkan. Oleh kerana bahagian kiri jalan sudah berpagar, maka mereka perlu berunding dengan Lebai Dahaman yang sawah padinya terletak di bahagian kanan jalan sempit. Meluaskan jalan bererti memasuki sawah Lebai Dahaman. Jadi mereka perlu meminta jasa baik Lebai Dahaman. Di samping itu mereka perlu mengumpulkan duit untuk membayar ganti rugi tanah sawah Lebai Dahaman yang terambil dalam pembesaran jalan.

Munirah pula mencadangkan agar jalan sempit itu dijadikan jalan sehala dan lampu isyarat diletakkan di kedua-dua hujung jalan. Cadangan itu mendapat sokongan dari Kamal kerana itu boleh mengelakkan pelanggaran daripada berlaku. Orang yang berada di hujung jalan yang lampu hijaunya menyala bolehlah jalan sementara orang yang berada di hujung jalan yang lampu merahnya menyala terpaksalah menunggu.

Jawapan ini sekadar contoh sahaja. Kesimpulannya, jawablah soalan dengan penuh kebijaksanaan. Jawapan yang berjaya merangkai fakta yang tepat dengan huraian yang jelas serta contoh-contoh yang relevan pasti memenuhi kehendak soalan. Dan bila itu berlaku tentulah pemarkah tidak akan bertanya "Nak beri markah ke tidak?" kerana memberi markah yang baik bukan lagi menjadi persoalannya.



No comments:

Post a Comment