Tuesday, September 13, 2011

Satira bernama 'Jalan Sempit'

Salam mesra kepada semua yang membaca post ini.
Jalan sempit
Kali ini Cg nak sentuh tentang unsur kesusasteraan yang dipanggil satira dan kemudian cuba mengaitkannya dengan drama 'Jalan Sempit'.

Satira menurut Glosari Istilah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka ialah satu unsur kesusasteraan yang menggabungkan sikap yang kritis dengan humor dan wit. Melalui gabungan unsur-unsur ini, penulis cuba menyindir manusia tertentu atau institusi kemanusiaan.

Manusia yang ditegur boleh ditampilkan 'dalam watak serius yang berupa kecaman, watak bodoh yang berupa ejekan atau watak jenaka yang berupa kelucuan.'

Satira terlihat dalam pelbagai genre kesusasteraan. Unsur ini boleh terlihat dalam cerpen, novel, drama, filem atau lukisan karikatur. Cg rasa kita perlu juga bertanya kenapa penulis menggunakan unsur satira dalam karya mereka? Jawapannya mungkin penulis ingin menegur tindakan seorang tokoh atau sekelompok tokoh namun pada masa yang sama dia juga tidak mahu menjatuhkan maruah orang-orang berkenaan.

Sawah padi

Jadi kelompok manusia yang manakah yang ingin ditegur oleh penulis lewat drama 'Jalan Sempit' ? Rasa-rasa Cg ada empat golongan yang menjadi sasaran sindiran.

1. Golongan pertama ialah golongan  pemimpin yang diwakili oleh Tuk Penghulu. Sebagai pemimpin beliau kelihatannya agak santai. Beliau tidak tahu perkembangan yang terbaru yang berlaku di kampungnya. Justeru itu  tidak tahu impak perkembangan baru terhadap orang-orang kampung.

Kawasan di sebelah kiri jalan sempit sudah dibeli orang dan kini sudah dipagar. Jalan sempit yang sebenarnya perbatasan sawah yang menjadi laluan keluar-masuk orang kampung kini bertambah sempit - hanya selebar dua kaki sahaja. Jalan ini strategik - menghubungkan kampung dengan deretan kedai di Simpang Tiga.  Dan laluan ini  digunakan oleh semua orang kampung. Jadi agak aneh apabila penghulu kampung tidak tahu perkembangan yang terbaru!

Tuk Penghulu menjelaskan bahawa rumah-rumah di kampung tersebut berselerak dan terbina di atas tanah-tanah sendiri jadi agak sukar untuk membina jalan perhubungan. Jadi bagaimana Tuk penghulu menangani masalah tersebut?  Adakan perbincangan dengan orang-orang yang terlibat. Bincangkan jalan keluarnya. Bila masalah jalan sempit bertemu jalan buntu bawa masalah kepada wakil rakyat.

2. Golongan kedua adalah orang-orang kampung sendiri. Mereka tidak melihat peri pentingnya mempunyai jalan perhubungan yang  rasmi. Mereka berasa puas dengan adanya jalan sempit yang sebenarnya merupakan batas petak tanah sawah Lebai Dahaman. Bila jalan sempit bertambah sempit Mak Joyah dan Dollah saling tuduh-menuduh. Mak Joyah tuduh Dollah menghambatnya dengan motosikal dari belakang di jalan sempit. Munirah pula menuduh Husin Ikan Baja sengaja menjatuhkan dirinya di jalan sempit lalu memegang kaki Munirah. Masalah tiada jalan perhubungan yang rasmi hanya terlihat bila jalan sempit bertambah sempit.

3. Golongan ketiga yang disindir ialah golongan pedagang. Ah Chong dan Murali adalah pedagang yang masuk kampung kerana tujuan berdagang. Murali masuk kampung dengan tong roti yang besar kerana dia menjual roti kepada penduduk kampung. Ah Chong masuk kampung dengan raga yang besar kerana dia membeli ayam, itik dan telur-telur dari penduduk kampung. Jadi bila tong roti yang besar bertembung dengan raga ayam yang besar di jalan sempit, kedua-dua pedagang itu terjatuh. Roti-roti Murali menjadi kembang kerana terpelanting ke dalam sawah dan ayam itik Ah Chong habis terlepas kerana raga terjatuh. Mereka saling menuntut ganti rugi walhal kedua-duanya tidak mahu mengalah waktu berada di jalan sempit!

4. Golongan keempat diwakili orang-orang yang suka mereka-reka cerita. Mereka bersembang di kedai kopi tentang tanah yang sudah berpagar. Kemudian menokok-tambah perkembangan yang baru dengan cerita yang belum pasti kebenarannya. Mereka menyebarkan cerita bahawa pemilik baru akan membina kilang di kawasan yang sudah berpagar. Desas desus begini menimbulkan kebimbangan. Lebai Dahaman mendengar berita hangat itu terus pergi ke rumah Tuk Penghulu untuk mencari penjelasan. Yang lucunya,  Tuk Penghulu bukan saja tidak melenyapkan kebimbangan malah mencetuskan satu lagi kebimbangan bila dia mengatakan "Yang membimbangkan saya sekiranya kawasan yang berpagar itu dijadikan tempat hiburan. Kelab malam, misalnya." Pemimpin yang dirujuk juga membuat andaiannya sendiri!
 
 
Drama 'Jalan Sempit' pada pandangan Cg memang boleh dianggap sebagai sebuah satira kerana Cg rasa penulis berhasil memaparkan kebodohan dan kelucuan sekelompok manusia bila berhadapan dengan satu masalah penting.  Kritikannya bernas namun wahana yang digunakan untuk menyampaikannya cukup lunak dan bersahaja.


Apa pula pandangan para pelajar yang sudah membaca drama ini?



Rujukan:
1. Melayu dahulu bijak menyindir, BM, 22.2.1999
2. Foto dari Google

No comments:

Post a Comment