Monday, June 6, 2011

Sastera Melayu dan kita

Salam untuk semua yang meminati sastera Melayu.

Ini merupakan post Cg yang pertama lewat blog 'Sembang Sastera'. Cg lakar blog ini sedemikian rupa agar dapat memberi panduan tambahan kepada mereka yang baru mempelajari mata pelajaran ini.

Blog ini kelihatannya sarat dengan perkataan tetapi bagaimana nak berbincang tanpa menggunakan perkataan? Jadi anggaplah blog ini sebagai sebuah tambang kecil. Bacalah. Galilah. Mudah-mudahan bertemu dengan butir-butir informasi yang boleh membantu dalam mengukuhkan pemahaman dalam mempelajari pelajaran ini.


Hm ..... Cg juga  mengharapkan komen daripada mereka yang mengikuti blog ini. Mudah-mudahan blog ini menggalakkan interaksi dua hala.

Kata orang dulu-dulu 'yang bulat tidak datang bergolek dan yang pipih tidak datang melayang.' Maksudnya sebagai seorang pelajar kita tentu menginginkan keputusan yang baik di akhir pengajian nanti. Tetapi keputusan yang baik tidak akan terhidang di atas dulang perak dengan mudah buat kita. Cakap mudahnya kita harus menggarap pelajaran ini dengan penuh kebijaksanaan untuk mendapatkan keputusan yang baik.

 
Dan sebelum bersembang ada beberapa perkara yang harus kita laksanakan dulu. Kata orang kita tentukan dulu 'the ground rules'. Ada TIGA peraturan saja yang harus dipatuhi.

Yang pertama kita sudah baca teks. Yang kedua kita sudah baca teks. Dan yang ketiga sama seperti yang kedua-dua tadi. Bolehkan?

Membaca teks sastera ni ada sedikit kelainan daripada baca buku fiksyen walaupun genrenya sama. Membaca teks sastera memerlukan tumpuan yang agak intense kepada aspek-aspek tertentu.  Cakap mudahnya teks sastera perlu difahami dengan sedalam-dalamnya. Fahamilah yang tersurat dan yang tersirat.

Jadi macam mana? ... Mudah ... Bacalah berkali-kali. Dan perhatikan juga insiden yang kritikal. Insiden yang menggerakan perkembangan cerita kerana cerita pada umumnya berkembang atas premis  'sebab - akibat'.

Sebagai langkah awal apa kata kalau kita  'refresh' pengetahuan kita tentang aspek-aspek yang harus kita ambil kira dalam menilai sesuatu karya ... jadi kita semua berada di landasan yang sama. Untuk itu mari kita 'turunmuat' dari ingatan kita. Aspek-aspeknya ialah:
  • Tema dan persoalan
  • Watak dan perwatakan (utama dan sampingan)
  • Plot - struktur dan teknik plot
  • Latar - masa, tempat dan masyarakat
  • Bahasa - diksi, ayat dan bahasa perbandingan
  • Nilai murni dan pengajaran

Mengkaji sebuah karya sastera itu sebenarnya memang menarik kerana yang kita kaji itu adalah ungkapan-ungkapan tentang kehidupan. Kata orang, sastera itu alam, sastera itu kehidupan dan sastera itu harapan.

alam yang menghijau
 
 
 
kehidupan yang saling bergantungan
 
 
 
harapan yang berputik

JK Rowling, pengarang ceritera Harry Potter pernah menukil kata-kata Seneca, seorang ahli falsafah Roman, "As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."  Ringkasnya sebuah cerita tidak dinilai atas panjangnya tetapi atas kesan atau impaknya. Begitu juga kehidupan.

Seperkara lagi yang harus kita perhatikan ialah pendekatan membincangkan atau menjawab sesuatu soalan. Yang sebaiknya ialah
  • Nyatakan isi utama
  • Buat huraian yang jelas
  • Jelaskan contoh-contoh yang relevan
  • Buat rumusan yang mengaitkan huraian dengan isi
    Sebagai permulaan biar Cg yang memberikan imput dahulu. Kita mulakan dengan prosa tradisional 'Patung Kencana Dari Kuripan', dari buku Anak Bumi Tercinta. Cg akan mengulasnya di post yang selanjutnya.

    Sementara itu selamat membaca dan jumpa lagi di post yang lain.



    No comments:

    Post a Comment